De eerste week - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lotte Wijst - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lotte Wijst - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 Oktober 2014 | Australië, Cairns

De eerste week zit er al weer op. Ik zal even verdergaan vanaf waar ik de vorige keer gebleven was.
Nadat we vorige week wat gegeten hadden in HongKong zijn we rustig aan terug gelopen naar het station om naar het vliegveld te gaan. We waren zo moe dat we geen zin meer hadden om HongKong te gaan verkennen, bovendien hebben we aan het einde van de reis nog een paar dagen in HongKong dus dat maakte verder ook niet uit. Op het vliegveld zijn we op bankjes tussen allemaal andere mensen gaan slapen. Nooit verwacht dat dat me zo makkelijk af zou gaan. Die 12 uur wachten gingen vrij vlug voorbij en al snel zaten we in het vliegtuig naar Cairns.
Deze stoelen zaten zo kut dat ik geen oog heb dichtgedaan, maar ach er was genoeg te zien op de televisie-dingetjes. In Cairns werden we opgewacht door Janet en haar zoon William, hier verbleven we de eerste paar dagen. Het was maar 20 minuutjes rijden naar hun huis. Onderweg zijn we nog van die walibi's tegengekomen en zijn even langs het strand afgereden, daar wonen ze heel dichtbij. De ligging van hun huis is zo mooi! Ze wonen op een heuvel met uitzicht op de bergen en palmbomen. Ik zal zo even kijken of ik er een foto van heb. De eerste dag dat we er waren hebben we serieus van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds geslapen. Wat was het heerlijk om in een normaal bed te kunnen slapen. Uiteindelijk zijn we toch maar even uit bed gegaan zodat we daarna misschien weer konden slapen om over onze jetlag heen te komen.
We hadden wat te eten gekregen en wat gekletst met Lily en William, de kinderen van Bill en Janet. Daarna moesten zij naar bed dus zijn wij ook maar naar bed gegaan. 's Nachts heb ik nog goed kunnen slapen gelukkig.
Donderdag zijn we met Lily naar het winkelcentrum in Cairns gegaan. Ze hadden zo'n leuke kleren, maar ik heb gewoon helemaal niets gekocht! :) Lily heeft ons ook nog even de lagoon laten zien. Dit is een heel mooi openbaar zwembad in de stad waar je lekker een dagje kan uitrusten.
De volgende dag heeft Janet ons naar Port Douglas gebracht. De weg daar naartoe is adembenemend. Je rijdt langs de oceaan en bergen af. Je hebt constant iets moois om naar te kijken.
In Port Douglas hebben we meteen een reef trip geboekt die we de volgende dag hadden. Daarna hebben we onze backpack gedropt in het hostel waar we twee nachtjes verbleven en zijn we het stadje gaan verkennen. Uiteindelijk zijn we op het strand beland en hebben we daar een tijd gelegen.
De volgende dag was het zover, we hadden onze eerste trip! Hier keken we zo erg naar uit! We vertrokken 's ochtends vroeg met de boot naar het Great Barrier Reef. Het was 1,5 uur varen naar de eerste snorkel plek. Het water was 26 graden, dus het was absoluut geen straf om het water in te gaan. Het was voor ons allebei de eerste keer dat we gingen snorkelen maar het ging goed en het smaakt zeker naar meer! (Behalve het zoute water, dat was vies.) In totaal hebben we 3 uur gesnorkeld op 3 verschillende plekken. Het was zo mooi om het van dicht bij te zien en om tussen al die vissen te zwemmen. Het is onmogelijk om dat te beschrijven, dus ik raad aan dat jullie het allemaal maar eens zelf gaan proberen. Na een moooooie, lange dag keerden we terug naar ons hostel waar we 2 nieuwe roommates hadden. Iemand uit Zweden en uit Engeland. We hebben een hele tijd gepraat met het Zweedse meisje en uiteindelijk zijn we alledrie gaan slapen.
The next day heb ik even met Plonie geskypet en werden we weer door Janet opgehaald en keerden we terug naar Trinity Beach. Janine en ik zijn in de middag met Lily en William naar het strand gegaan. Later volgde Janet ons en hebben we met z'n allen onze eerste ozzie barbie gehad. Ze hebben hier langs het strand gewoon allemaal barbecues staan die voor iedereen toegankelijk zijn. Ik heb heerlijk gegeten en om het af te sluiten zijn we ijsjes wezen halen. Daar waren ze dan, mijn geliefde smartie ijsjes!!! Deze zijn in Nederland nergens meer te vinden helaas. Ik vertrok dus weer helemaal happy naar het huis, daar heb ik nog even met papa en mama geskypet en hebben we singstars gedaan met z'n allen.
Maandag zijn Janine en ik met onze backpack naar Cairns vertrokken om onze reis echt te laten beginnen. We verblijven in een crappy gevangenis hostel met verschrikkelijke bedden, maar hier zullen we maar aan moeten wennen. 's Avonds zijn we voor de eerste keer uit geweest. We zijn meegegaan met een soort kroegentocht. De mensen hier zijn zo sociaal en je praat veel makkelijker tegen iedereen aan. Alcohol is helaas wel belachelijk duur (net als al het andere hier) en ze drinken hier niet zo veel zoete mixdrankjes. Meer wodka en gin en die zooi. Toen we 's nachts nog even voor ons hostel zaten kwam een Aziatische stripper ons vergezellen, leuk! Daarna kwamen we nog wat Engelsen tegen die we in the woolshed (de kroeg tegenover ons hostel) ontmoet hadden, zij vinden het bizar dat we kerst in Indonesië 'vieren'. Ik heb me kapot gelachen met die mensen.
Dinsdag hebben we een rustig dagje gehad. We zijn wat trips gaan regelen voor de komende tijd en hebben relaxed aan de lagoon gelegen. 's Avonds zijn we bij Gilligans gaan eten. Daar hebben ze een backpackers meal voor $4. Het was alleen zo pittig dat ik het niet op had. We zijn daar nog even gebleven en hebben wat gepraat met mensen. Uiteindelijk zijn we naar het hostel gegaan.
Gisteren waren we van plan om naar de Botanic Gardens hier in Cairns te gaan. We hadden onze sneakers aangetrokken zodat we klaar waren voren een mooie wandeling. We hadden eigenlijk geen idee wat we moesten verwachten van Botanic Gardens, maar het klonk leuk. We liepen over de Esplanade een pad af. Ondertussen kwamen we allemaal gratis outdoor dingen tegen. Je hebt meerdere outdoor fitness plekken, er staan waterbakken voor honden die automatisch bijgevuld worden, van die drinkkraantjes, best mooie wc's, een skatepark, meerdere speeltuinen en een zwembad. Uiteindelijk hadden we een paar kilometer rechtdoor gelopen en waren we behoorlijk dicht bij het vliegveld uitgekomen, toen zijn we maar omgekeerd omdat we dachten dat we verkeerd zaten. Toen we weer op de Esplanade waren keken we op een kaart en kwamen we erachter dat we wel goedzaten. Toen zijn we maar weeeer omgekeerd en dezelfde richting uitgelopen. Uiteindelijk zijn we toch bij de Botanic Gardens uitgekomen. Er waren bijna alleen maar Aziaten, die maken ook echt overal de meeste bizarre foto's van. Helaas was het al bijna sluitingstijd toen we daar aankwamen en konden we nog maar een half uurtje rondlopen. We hebben maar de bus teruggenomen want we zochten dat hele eind niet meer terug te lopen. Het avondeten hebben we weer bij Gilligans gegeten. Deze keer was het echt super lekker en gelukkig totaal niet pittig. Dat wordt nog wat in Indonesië. We waren van plan om vroeg te gaan slapen maar toen we bijna bij ons hostel waren vroegen mensen of we mee wilden doen met een spel. Je zou gratis bier en pizza krijgen, nou voor die pizza doe ik wel mee met een spelletje. Toen we daarna weer bijna bij het hostel waren raakten we aan de praat met een Duits meisje. Haar naam was Hazel, gewoon net zoals Hazel Grace van The Fault In Our Stars! Zij had zulke gave tattoos, en een paar daarvan had ze met van die bamboe naalden in Thailand laten zetten, hier kon je gewoon mee in de zon daarna en zwemmen en het deed ook niet zo'n erge pijn. Dus sorry mam, ik breek mijn belofte en ga toch even kijken of ik dat in Indonesië ook kan laten doen! We zijn daarna nog met haar mee naar the woolshed gegaan, maar uiteindelijk zijn we toch naar bed gegaan. Waaaaaaant, we zijn op het moment van schrijven onderweg naar Mission Beach om te gaan skydiven!! We werden al om 6.50 uur opgehaald dus dat was wel even klote maar nu zit ik alweer fresh and awake in het busje. We hebben net een kleine stop gehad want het is 2 uur rijden van Cairns naar Mission beach geloof ik. Sommige stukken van de weg hier zijn nog erger dan in België.
Oke, we zijn net wezen skydiven! Wat was dat gaaaaaaaaf! Ik wil vaker. Nee, eigenlijk wil ik het zelf leren. Je had een geweldig mooi uitzicht over de oceaan, het land, rivieren en het Great Barrier Reef. We gingen met z'n 16en denk ik het vliegtuigje in. Het uitzicht wat je daar in had was al geweldig dus ik was heel benieuwd wat me te wachten stond. Degene waar ik mee samen ging had vandaag 9 sprongen. Dat is toch de vetste baan ter wereld!? Je zit in het vliegtuig heel erg op elkaar gepropt maar dat is maar even, na zo'n 5-10 minuten waren we op de goede hoogte en plek en begon het springen. Dit gaat allemaal zo snel dat je geen tijd hebt om bang te worden. De vrije val is zoooo ongelofelijke vet en gaaf en mooi. Je krijgt er alleen wel een droge mond van, want ik kon mijn mond niet dichthouden haha. Je krijgt er echt zoals iedereen zegt een adrenaline kick van. Als dan de parachute opengaat krijg je pas echt de tijd om te genieten van het uitzicht.
We draaiden wat rondjes waardoor je zo'n achtbaangevoel kreeg en langzaamaan gingen we richting het strand waar we een goede landing hadden. Voor degenen die willen zien welk uitzicht ik had moet je maar even op 'skydiven mission beach' zoeken, daar zul je veel op vinden. We keken zo erg naar het skydiven uit, ik denk dat het een van de vetste dingen is die we hier gaan doen.
Ohja ik zal ook nog even wat algemene informatie over mijn belevenissen hier geven omdat de meesten mensen zich waarschijnlijk af zullen vragen of ik al de neiging heb om mijn backpack weg te gooien en verder te gaan met een koffer op wieltjes. Maar nee, het valt mee, het is heel erg wennen maar mijn relatie met mijn backpack begint sterker te worden. Voor andere mensen is mijn backpack blijkbaar heel licht maar ik krijg hem nauwelijks op mijn rug. Gelukkig hebben we er tot nu toe nog niet veel mee hoeven te lopen. Het slapen en douchen in hostels is zo erg niet, zo lang ik mijn flipflops aan doe vind ik de douches wel chill. Het delen van een kamer is ook niet zo erg, ik slaap toch altijd met muziek in dus heb weinig last van anderen. Ik heb nog niet echt het idee dat ik te veel spullen mee heb genomen want ik heb juist heel veel thuis gelaten, zoals mijn geliefde handcreme en purol. Dan het slangen en spinnen punt. Ik had verwacht dat ik hier als een gek constant om me heen zou zitten kijken om er zeker van te zijn dat er geen slang of grote spin zit, maar dat heb ik nog niet echt gedaan geloof ik. We hebben in ons hostel waar we nu verblijven wel al 2 gore kleine dikke kakkerlakken kapot moeten slaan. Maar ik ben hier nog maar een weekje dus wie weet hoe ik er bij de volgende blogpost allemaal over denk. En even iets algemeens over Australië. Waarom hebben zo veel kerels hier zo'n belachelijk lange baard? Mijn beredenering is dat het backpackers zijn en dat ze bang waren dat ze geen ruimte meer hadden voor hun scheermes, of dat ze nu in de chille no-care lifestyle zitten... Ik ga het verder uitzoeken.
Zondagnacht vertrekken we met een greyhound bus naar Townsville, daar verblijven we even bij familie van papa en daarna gaan we naar de Whitsundays, dus na die tijd zal ik weer een stukje plaatsen denk ik. Wat we tot zondag gaan doen weten we nog niet echt, misschien een keer naar het casino, daar kun je blijkbaar ook ziplinen en heb je een kleine bungeejump. Dat lijkt me ook leuk om te doen.
Nu ik een beetje verteld heb van wat we hier gedaan hebben wil ik weten wat er bij jullie gebeurd is.

• 02 Oktober 2014 - 11:33

Yvette:

Yo lo !
    Wat een lang verhaal maar leuk! Jullie houden jullie zeker wel bezig, en wat ik heel knap van je vind is winkelen zonder wat te kopen en vooral je handcreme niet mist. Hele gave foto's en hoor graag snel meer van je.
    Ohja we moeten je teleurstellen dat we je niet meegenomen hebben afgelopen zaterdag naar afscheid van piet.. Sorry maar volgende week zaterdag moeten we FaceTime op festyland dus hopen dat die het dan beter doet.
    En weer veel plezier
    -xxx-

• 02 Oktober 2014 - 12:12

Marita:

Hoi Lotte en Janine,
    Hier is het gelukkig nog steeds mooi weer, verder is het eigenlijk best wel saai ten opzichte van waar jullie mee bezig zijn.
    Ik weet zeker dat je zult genieten bij de Whitsunday islands, daar is het zo verschrikkelijk mooi !! Hebben jullie die boottocht niet gedaan waar je zwemt tussen de zeeschildpadden ?? Jammer hoor. Als je in de buurt bent van Port Douglas zou ik die trip zeker boeken. Volgens mij zie je die niet rondom de whitsundays, tenminste niet zo veel.
    Het is in iedergeval leuk dat je wat van je belevingen met ons deelt. Misschien moet ik binnenkort ook maar eens gaan skydiven !!!
    Liefs ......

• 02 Oktober 2014 - 12:45

Je Nichtje Elke:

Hee lotte en janine,

Klinkt leuk wat jullie al hebben gedaan! De foto's op facebook zagen er ook erg mooi uit. Ben wel een beetje jaloers nu...
    Veel plezier nog

Xx Elke

• 02 Oktober 2014 - 13:14

Wendy:

Hoi Lotte, wat kun jij boeiend schrijven, echt heel leuk. Geniet van je tijd daar en fijn dat je ons op de hoogte houdt, hoef je niet meer zoveel te vertellen als je terug bent :-) Hier in het pitoreske Elsendorp gaat alles z'n gangetje. Groetjes van je overburen. X

• 02 Oktober 2014 - 13:35

Wow Lotje en Janine,
    hartstikke gaaf. Ik hoop alleen dat die man waar jij mee sprong niet doof geworden is van jouw gegil.
    Zo'n mooie foto's! Jammer dat zo'n sprong geen half uur duurt...
    Wat betreft die belofte....alleen kijken!! En zo te lezen zien wij hier meer dikke vette spinnen dan jullie.
    Helaas ook wel 'ns binnen. Zoals Yvette al schrijft: knap dat je niets gekocht hebt. Niet verwacht van jou.
    Ik hoorde gisteren van Mike dat ze geslaagd is voor haar rijbewijs, maar dat zul je ongetwijfeld al weten.
    Verder is het hier tammetjes en stil (maar dat is meer omdat ik jouw gekwebbel niet hoor).
    Wel nog steeds mooi weer. Groetjes aan Janine....

• 02 Oktober 2014 - 13:47

Mam:

p.s. Ik print je verslag wel uit voor oma.

• 02 Oktober 2014 - 17:56

Ise:

Dat klinkt allemaal zo leuk! Fijn om te lezen dat het zo goed gaat, vooral dat laatste stukje haha. En dat skydiven, oh mijn god, zo gaaf! Ga nog maar heel veel genieten, ik wacht weer met smacht op jullie volgende foto's en verhalen :D

Oh en wat betreft Nederland, hier is het maar saai vergeleken bij jullie..

• 02 Oktober 2014 - 19:21

Jody:

He Lotte,

Wat schrijf je leuke verhalen!
    Wat een gave ervaringen, geniet er nog van maar dat gaat zeker goed komen!
    De backpack went he;)

Groetjes Jody

• 05 Oktober 2014 - 17:50

Jack:

Heee meiden!

Wouw wat een geweldige verhalen zeg. En wat ben ik jaloers!
    Hier gaat het leven ook gewoon door. Ma t/m wo werken in de apotheek,
    Donderdag avond van 6 - 10 naar school en vrijdags de hele dag.
    Het is erg zwar met veel huiswerk maar wel heel leuk!
    De weekenden.... daarin gebeurt vanalles!

Have fun

Xxx jack

• 09 Oktober 2014 - 02:26

Jen Wilder:

Hello Lotte!

I'm one of your many Australian cousins. Jenny, oldest daughter of Peter VandeKamp. The oldest cousin amongst the Aussies, close to cousin Bets age. I live in Sydney at the moment, but am planning a move to the country - the Southern Highlands in NSW in the next month. Just want to let you know I'm here, and my door is always open to you and your friend for a place to stay. I'm not a very good cook though!

My address in Kensington is 5/45 Todman Avenue, Kensington, NSW 2033
    In the country: 1a Orient Street, Willow Vale. NSW 2575

I'm also thinking of driving to Adelaide (if I don't get full time work) with the little white fluffy hound dog, Fraser Wildthing (he's on facebook) for Christmas and you are both welcome to travel south with me if that would suit your travel plans. It is a bit of a drive, 2000 km, so I usually stop overnight on the way. I'll probably stay in South Australia for about 2-3 weeks before driving back to NSW again. You can stay on with our extended family - plenty of them in Adelaide - or join me on the road back to NSW. Whatever you wish.
    I hope you are having a wonderful time exploring!

• 09 Oktober 2014 - 13:24

Manita:

Hey meiden
    Leuk om het zo te lezen.
    Geniet maar lekker van alles en veel plezier.
    Hier alles goed in ELSENDORP.
    Gr.Fam.Dings

• 16 Oktober 2014 - 12:48

Mam:

Hey dames, waar blijven de verslagen? We willen hier natuurlijk wel op de hoogte blijven van jullie belevenissen down under. De foto's op fb zijn in ieder geval wél heel mooi!

• 30 Oktober 2014 - 14:26

Hey Lotje (en Janine),
    Gisteren afscheid genomen van Marita, die zal nu wel ongeveer in het vliegtuig zitten; morgen Ise nog, en dan is het wachten tot jullie 1 voor 1 allemaal weer terug komen. Het begint hier inmiddels wat kouder te worden, ze hebben het al over vorst aan de grond, maar de winterjas is nog niet echt nodig. Vorige week naar Simply the best geweest in d'n Dompelaar. Was heel leuk. En over een paar weken de Bonte Avonden weer; tussendoor wat feestjes en zo. Allemaal niet zo spannend als bij jullie, denk ik. We wachten nog steeds op het volgende verhaal (je Hema collega's ook) Verder nieuws heb ik eigenlijk niet, het meeste zie je toch op facebook en de app. Groetjes aan Janine...